Jak nie dać się oszukać podczas zakupów w  Internecie?

Jak nie dać się oszukać podczas zakupów w Internecie?

Elektronika niezmiennie cieszy się zainteresowaniem kupujących. W ostatnim czasie szczególnie popularne są nowe karty graficzne z sektora high-end. Gorączka konsumpcyjna jest doskonałym środowiskiem, w którym odnajdują się oszuści. Obserwując rosnące problemy na rynku kart graficznych, postanowiłem przygotować dla Was kilka porad na temat tego, jak nie dać się oszukać podczas zakupów w Internecie (zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórym).

Co powinno zwrócić Twoją uwagę uwagę przed zakupem towaru przez Internet?

1. Cena towaru

❕ Atrakcyjna, nierynkowa cena, może wskazywać, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. Niemalże każdy wyczuje oszustwo, gdy zobaczy super kartę graficzną za 200 zł czy świetnej jakości laptop za 300 zł. Oszuści działają jednak w nieco bardziej wyrafinowany sposób, usypiając czujność kupujących. 😴 Pamiętaj, że wystawiając kartę graficzną RTX 3080 wartą obecnie prawie 6000 zł za 3000 – 4000 zł oszust nic nie traci, skoro i tak Ci jej nie dostarczy. 🕵Przed decyzją o zakupie zawsze warto przeanalizować różne oferty. Oczywiście, zdarza się, że komuś zależy na szybkiej sprzedaży i dlatego wystawia towar w konkurencyjnej cenie, jednak są to przypadki wyjątkowe i zawsze należy podchodzić do nich z rozwagą.

❗ Podejrzanie niska cena w okolicach 30 – 40% zawsze powinna budzić nasze wątpliwości.

2. Renoma przedsiębiorstwa

TanieZakupyKart.pl? Zakupixy.pl? TotalnieNieScam.pl? Wiele informacji na temat kondycji sprzedawcy można zdobyć od ręki. Co powinno być dla Ciebie bezwzględnym znakiem ostrzegawczym:

⚠ brak firmy przedsiębiorcy, NIP-u, numeru KRS na stronie internetowej,
⚠ wyszukiwarka w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie pokazuje przedsiębiorcy albo przedsiębiorca trudni się czymś zupełnie innym (tutaj wskazuję, że kody PKD nie muszą pokrywać się z faktyczną działalnością przedsiębiorcy, ale od np. usług transportowych do sprzedaży elektroniki droga daleka, prawda?),
⚠ brak informacji o spółce w wyszukiwarce Krajowego Rejestru Sądowego albo podejrzanie niski kapitał zakładowy w stosunku do skali przedsięwzięcia,
⚠ siedziba spółki na nietypowym, trudno dostępnym terytorium, np. Wyspy Owcze.

3. Oceny i opinie w Internecie

Oceny i opinie internautów mogą nam pomóc w sprawdzeniu, czy mamy do czynienia z poważnym sprzedawcą. ❕Jeśli sklep działa od 3 miesięcy i ma tysiące pozytywnych opinii, śmiało możemy założyć, że coś jest nie tak. W drugą stronę, spora liczba negatywnych opinii również może nam podpowiedzieć z kim mamy do czynienia.

4. Propozycje nietypowych metod zawarcia transakcji

„- Hej, przesyłam link do płatności: www.jkpo.pl na stronie banku dostaniesz wszystkie informacje o płatności.” „- Wystarczy, że klikniesz w link przesłany smsem.”
„- Spotkajmy się za stacją benzynową około 23. Będę z kolegą, tylko się nie przestrasz 😉.” (autentyk!)

📣Takie wiadomości bezwzględnie powinny wzbudzić Twoją czujność. Oferowanie nietypowych metod płatności, wysyłanie linków do płatności czy potwierdzenia adresu przesyłki, odsyłanie do stron stylizowanych na bankowe to dobrze znane i często stosowane techniki oszustwa. Twoje podejrzenie powinno wzbudzić również:
⚠ płatność na rzecz innego podmiotu niż sprzedawca,
⚠ oferowanie spotkania w trudno dostępnym miejscu o dziwnych porach,
⚠ dopytywanie, czy będziesz sam na miejscu transakcji, czy z kimś.

5. Łamana polszczyzna

🧐Brak dbałości o stronę językową może oznaczać dwie rzeczy: mamy do czynienia z maszynowo przetłumaczoną strona internetową (niski nakład środków w stosunku do zysków z oszustwa) albo oszuści operują spoza granic Polski, co utrudnia dalsze wykrycie i ujęcie sprawców.

6. Regulamin sklepu

Dobrze napisany regulamin sklepu to kręgosłup każdego biznesu z branży e-handlu. Czasem nawet duże przedsiębiorstwa zawierają w jego treści "pułapki", które są mniej oczywiste dla przeciętnego konsumenta. Jednakże są takie, które są oczywiste gołym okiem: ⚠ absurdalnie długi czas dostawy,
⚠ informacje o sprzedaży tylko zdjęć produktów, a nie samych produktów,
⚠ informacje o braku zwrotu pieniędzy w przypadku niedoręczenia produktów,
⚠ stosowanie bardzo niezrozumiałego języka prawniczego,
⚠ oferowanie np. najmu produktu pod płaszczykiem sprzedaży.

7. Dropshipping

Nie zrozum mnie źle, nie ma nic złego w dropshippingu samym w sobie, jednakże muszę Cię uczulić, że korzystanie z tych usług wiąże się ze zwiększonym ryzykiem, że twoje zamówienie może nie zostać wysłane przez trzeci podmiot, który faktycznie realizuje twoje zamówienie. W tym modelu sklep internetowy nie posiada fizycznie produktów, które Ci sprzedaje. Ma on za zadanie zebrać zamówienia od kupujących i przesłać je do dostawcy, który odpowiada za wysyłkę towarów.

📖Przed zakupem zawsze sprawdzaj regulamin sklepu, aby się upewnić, czy korzystasz z usług podmiotu, który ma na stanie towar, czy ze „sklepu”, który pośredniczy między tobą a kimś innym. Słowo klucz to: usługa pośrednictwa. Podkreślę jeszcze raz, nie ma nic złego w tym modelu biznesowym, pod warunkiem, że konsument wie, że korzysta z usług pośrednika, a nie sprzedawcy, a często wygląd tych sklepów i informacje zawarte na froncie strony nie dają pełnego obrazu tej procedury.

8. Obsługa klienta

Czasem, w szczególności gdy kupujemy z rynku wtórnego, kontakt jest dość bezpośredni. Wywieranie presji na kupującego, choć jest pewną strategią sprzedażową, może być również techniką oszustwa. Ciągłe dopytywanie o płatność, agresywne nakłanianie do zakupu, czasem nawet szantaż emocjonalny, to znak, że coś może być nie tak. ❕ Pamiętaj, że dopytywanie przez Ciebie o towar, jego właściwości, cenę itp. nie oznacza zawarcia umowy sprzedaży. Dopóki do zawarcia tej umowy nie doszło, sprzedawca nie ma prawa żądać od Ciebie zapłaty ceny towaru.

W przypadku sklepów niepokojący może być brak obsługi klienta, milczące linie telefoniczne i nieodpisywanie na maila, maile wysyłane z dziwnych domen albo niepowiązanych ze sklepem.

Powyższe uwagi są jedynie wskazówkami, którą mogą, ale nie muszą mieć zastosowania do konkretnie wybranego sklepu czy transakcji, jednakże im większe natężenie budzących wątpliwość zachowań po stronie sprzedawcy, tym większa szansa, że padniesz ofiarą oszusta. Kupując nowy sprzęt, najczęściej obracasz dużą ilością pieniędzy, twoich albo kogoś bliskiego. Pamiętaj o tym przed każdym zakupem i nie daj się oszukać!

Prezentowane przez nas materiały nie stanowią porad prawnych i mają charakter informacyjny. Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem porady prawnej albo padłeś ofiarą oszusta to zapraszamy do kontaktu z nami. Postaramy się pomóc.

Adwokat Wojciech Sosnowski